Week 1 op SXM - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stefan Pol - WaarBenJij.nu Week 1 op SXM - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stefan Pol - WaarBenJij.nu

Week 1 op SXM

Door: svandepolsxm

Blijf op de hoogte en volg stefan

15 Januari 2012 | Nederland, Amsterdam

Inmiddels zitten we al weer een week op het Friendly Island. Sint Maarten is een Island met veel contrasten. De bewoners zijn erg ‘Friendly’ en voorzien van een mooie glimlach. Achter deze lach gaat vaak een heel verhaal schuil. Een verhaal van tegenstellingen. Sint Maarten behoord sinds 10-10-2010 officieel nier meer tot het koninkrijk der Nederlanden. Wel steunt Nederland Sint Maarten op allerlei gebieden en heeft de Nederlandse regering nog steeds zeggenschap over veel zaken welke zich afspelen op politieke vlak. De Nederlandse inbreng wordt niet altijd gewaardeerd en wordt in sommige gevallen gezien als bedreiging.

Zo was het de bedoeling dat Sint Maarten dit jaar een eigen munteenheid zal gaan invoeren. Dat is voorlopig in de ijskast gezet. Het toont in ieder geval aan hoe snel de Sint Maartenaar echt autonoom willen worden zonder bemoeienis van buitenaf. In zekere zin ook wel te begrijpen gezien het feit dat het land een historie heeft van heerschappij en slavernij. Dit heeft zijn sporen achter gelaten in het hele gebied.

De ervaring leert dat het voor zo’n land als Sint Maarten met zijn historie het echt in stapjes zal moeten gaan om te willen komen waar ze van dromen.

Sint Maarten is een land welke leeft van de financiële input uit het toerisme. In 2011 bezochten meer dan miljoen cruisescheep toeristen het gebied. Voor Sint Maarten is het belangrijk dat de toerist en de grote cruisescheep rederijen blijven komen in het gebied. De cruiseschepen komen aan in de hoofdstad Philipsburg. Elke ochtend liggen er vier a vijf grote cruiseschepen voor anker. Hordes toeristen lopen dan door de hoofdstad. De hoofdstad is verdeel in een back en frontstreet met een mooie boardwalk. De frontstreet bestaat uit toeristische taks free shops en de backstreet uit lokale winkels en kraampjes waar je nog de echte lokale creoolse producten kan kopen. De contrasten tussen deze straten zijn groot. Tussen deze straten in vind je veel lokale woningen.

Het leuke aan Sint Maarten is dat je veel nationaliteiten bij elkaar leven en met elkaar leven. Ook kun je een bezoek brengen aan het Franse gedeelte. Marigiot is de hoofdstaat . De franse kant is net iets groener en rustiger. De Nederlandse kant is lekker druk en hectisch. Vandaag hebben we nog een bezoek gebracht aan mooi strandje aan de Franse kant genaamd Baie Rouge. Een leuk strandje waar je heerlijk kan snorkelen. Vanaf de Franse kant is het eiland Anquila te zien. Vanaf de Nederlandse kant is Saba te zien en st Eustatius. Volgende week gaan een aantal collega’s voor vier weken naar Sint Eustatius voor een werkbezoek. In deze periode zullen we hun ook gaan bezoeken in ons vrije weekend. Daarnaast gaan we ook zsm naar Saba om te kijken hoe het daar is. Voor 75 dollar vlieg je heen en weer nar Saba wat op 15 minuten vliegen ligt.

Fietsen is op dit eiland wat lastiger. De staat van de wegen zijn slecht dus erg handig is het niet. Mijn sportmomenten bestaan hier iets meer uit hardlopen, zwemtrainingen en fitness. Zwemmen in het open water is erg gaaf. Het is net of je in een aquarium zwemt. Wel is het oppassen en rekening houden met de onder water stromingen en zeeegels. We hebben een leuke enthousiaste groep met collega’s waarvan de helft op hun eigen manier met sporten bezig is. Op deze manier motiveren we elkaar.

De eerste paar werkdagen waren tof. Ik ben gekoppeld aan een lokale vrouwelijke collega. We voeren onze deelprojecten zelfstandig uit. Leuk om te ervaren hoe bepaalde denkwijze en initiatieven samenkomen. Veel praten is hier erg belangrijk en geduld hebben. We hadden afgelopen vrijdag een afspraak gepland met een klantje om 09:00 uur. Deze verscheen pas om 11:00 uur. Allemaal dingen om rekening mee te houden. Ik heb mijn horloge in Nederland gelaten. Verder heb ik in die paar dagen veel plekjes gezien waar de meeste mensen niet graag komen. Het is goed om daar je gezicht te laten zien zodat ze weten wie je bent. Ik ondervind wel respect van de mensen op straat. Het is op zijn eiland natuurlijk lastig werken. Men kent elkaar allemaal en het van horen zeggen “ i heard it on the streets” is hier wel een veel voorkomende zin. Men heeft vaak geen belang en is bang om wat te vertellen over een bepaalde zaak of situatie. Het is en blijft een klein eiland.

Verder heb ik met mijn collega wat lokale eetgelegenheden bezocht en prima gesprekken kunnen voeren om elkaar beter te leren kennen.

Het klimaat om dit eiland is natuurlijk heerlijk. De temperatuur is ongeveer 28 overdag en 24 in de nacht. Elke dag regent het wel even. Dat is ook de reden dat het eiland mooi groen is. Een nadeel is dat de muggetjes het wel fijn vinden en goed overleven. Je hebt hier twee soorten muggen de normale en de dengue mug. De laatste is geen vriendelijke en zorgt voor flinke griepverschijnselen. Mijn appartement is redelijk mug vrij te houden. Misschien vinden ze me wel niet lekker. In Nederland is Lotte ook altijd de sjakie.

Terugkijkend is de eerste week een goed begin voor een prettige periode op dit vreemde maar leuke eiland.

Dear rekind,

Stefan

• 15 Januari 2012 - 10:22

Hey Stefan,

Zo te lezen heb je je draai al behoorlijk weten te vinden. En je stukjes lezen ook erg prettig weg. Lijkt wel een pagina uit een reisbrochure. Denk dat ik nog maar eens een reise ga boeken naar de West.

Groetjes aan alle bekenden en hou je haaks.

Orry

• 15 Januari 2012 - 15:24

Jan En Hannie:

Ha Stefan,

Wat leuk om elke keer je mooi geschreven verslagen te lezen! We krijgen zo al een goed beeld over hoe het met je gaat op Sint Maarten.

Heel veel groetjes vanuit een zonnige zondag in Nederland,
    Jan en Han

• 15 Januari 2012 - 17:37

Roy Van De Vendel:

Hee polleke! Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt daar. Caribische cultuur is overweldigend of niet?! Veel plezier nog daar en ik blijf je volgen! Ayo y tranquilla!

• 16 Januari 2012 - 12:45

Hans En Jeanne:

Stefan,
    De verslagen zijn zo goed gechreven,dat we met de foto's erbij een heel goed beeld krijgen van het FRIENDLY ISLAND.
    Groetjes uit Ben-leeuwen,Hans en Jeanne

• 16 Januari 2012 - 17:05

Robert:

Hey broer,het gaat je allemaal goed af zo te lezen.Je begint al aardig te integreren daar op St Maarten!Heb je de dollars al burgermeester gemaakt...........

gr

• 16 Januari 2012 - 21:43

Kees:

Hoi Stefan,
    toppie hoor. I'm Jealous

• 17 Januari 2012 - 00:11

Stefan:

Thanx vooor jullie reacties. Leuk dat mijn weblog bezocht wordt. De dollars zijn natuurlijk van pas gekomen broer tx. Hoe is het verder in je huisje? Nog steeds aan het genieten??