Sunset - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stefan Pol - WaarBenJij.nu Sunset - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stefan Pol - WaarBenJij.nu

Sunset

Door: svandepolsxm

Blijf op de hoogte en volg stefan

10 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

De laatste zonnestralen van de dag bereiken het strand. Het puntje van de zon verdwijnt achter de horizon. De avond begint en een nieuw weekend. Na een drukke week is het heerlijk om het weekend welkom te heten op het strand. Voetjes in het zand, het geluid van de zee een verfrissend plonsje stil staan bij het moment. Vrijdag 9 maart. De tijd vliegt voorbij het ontgaat me soms. Het geeft me ook weer een prettig gevoel. Over een aantal weken komt Lotte naar Sint Maarten. Ben enthousiast haar het leven hier te kunnen laten zien. Mooie kans dat het ook kan en dat ze wilt komen uiteraard.

De afgelopen weken waren bewogen weken. Zowel persoonlijk als werk gerelateerd. Laten we terug blikken. Twee weken geleden ging ik samen met een collega fietsen rondom het eiland. Althans dat was de bedoeling. Na vijf minuten fietsen volgde een harde klap en lag mijn collega tussen zijn fiets gevouwen bewusteloos op de grond. Zijn stuur raakte uit balans wat resulteerde in smak op het asfalt. Nadat hij ontwaakte uit zijn bewustzijn en hij ons vroeg waar hij zich bevond hebben we hem naar het ziekenhuis gebracht. Na een ochtend in het ziekenhuis te hebben doorgebracht mocht de bewuste collega naar huis. Likkend aan zijn wonden, met een wekadvies onder zijn arm en een gescheurde helm ging de reis weer terug naar ons appartement. Resultaat lichte hersenschudding, schaafwonden en wat kneuzingen. Wat had die gozer geluk. De beste uitvinding aan een fiets is een helm. Na een week ziek thuis te zijn geweest kreeg de collega een telefoon uit Nederland dat zijn oma slecht lag. Een paar dagen later stierf zijn oma. De wet van Murphy……Goed om te zien dat de organisatie alles in het werk stelt de collega in dat soort noodgevallen snel terug naar NL te krijgen. Het is niet alleen de zon die hier vaak schijnt. Het gewone leven gaat ook hier gewoon door. Een lach en een traan zit soms dicht bij elkaar.

Het leuke aan Sint Maarten is dat je nooit weet hoe je dag eruit gaat zien. Voor controlefreaks en planners een onwerkbaar eiland. De cirkel van invloed bestaat hier uit meer dan één cirkel en een vierkant. Soms ontbreekt de totale logica. Om een voorbeeld te geven van onvoorspelbaarheid. ‘Beginnen met een dagdienst 07:30 uur tot 16:00 uur. Uiteindelijk stoppen met werken om 0:30 uur’.

Arbeidstijdenwet wat is dat? Maar wel gewoon lekker werken en tevreden thuis komen. Na zo’n dienst komt de rekening natuurlijk achteraf en raakt een bokshandschoen je keihard in je gezicht.

Weet je, waar we in Nederland gebonden zijn aan regels, agenda’s, wetgeving, nog een regeltje en nog een regeltje, hebben ze het hier toch niet altijd slecht georganiseerd. We hebben als Nederlander een referentiekader waarin we zijn zoals we zijn, doen zoals we doen. Maar wat is nu de juiste manier. Waar in Nederland soms een lach ver te zoeken is heeft Sint Maarten een lach, welke mij toch aangrijpt. Ondanks alle sores op het eiland nemen de bewoners het leven zoals het komt. Natuurlijk heeft elke lach een verhaal. En heeft elk mens zijn eigen problemen.

De Heineken Regatta heeft inmiddels Sint Maarten weer verlaten. Waar de prachtige witte zeilboten en catamarans over de golven denderde maakt de zee nu weer plaats voor lokale zeilbootjes en toeristen kotters. De rust is terug op het eiland. Het verkeer stroomt weer door. Afgelopen zondag was het eindconcert op Kimsha Beach. Een lokale reggae held gaf een spetterend optreden. Ik vond het echt fantastisch. Waar wij als meeste Nederlanders stijf en zonder enige vorm van ritme muziek beleven beweegt hier alles op muziek en dansen de schelpen op het strand. Met suizende oren en ritme in mijn lijf viel ik na het concert dwalend in slaap. Waar we in Nederland nog een instantie hebben, welke de gemaakte decibellen komen controleren tijdens concerten trillen hier de zandkorrels in zee.

Zweten in de zon ritme op de pedalen afzien op een berg. Het sporten gaat hier zijn gangetje. Waar het in Nederland hoofdzakelijk lange fiets trainingen zijn is het hier kort (2,5 a 3 uur) maar intensief. Altijd weer een verrassend heuveltje of een straf zeewindje. Lekker bikkelen en knallen en daarna een verdiende plons in zee. Een startnummer heeft ook hier mijn sportshirt compleet gemaakt. Een trial run over meer dan 10 km op zondag morgen 07:00 uur leek me wel iets. Om de 30 seconde werd er achter elkaar gestart over een pittig parcours. Ongeveer 500 hoogtemeters over steile paden, singeltracks, rotsen en gave afdalingen. Zo nu en dan een geit een kip en een slang, welke de trial compleet maakte. Wat ging ik stuk niet één maar tien keer. Uiteindelijk finishte ik nog als negende deelnemer en was ik erg tevreden met het resultaat. De volgende challenge wordt misschien een Eco challenge, welke bestaat uit zwemmen, lopen, fietsen en kanoën. De challenge is eind april leuk om mezelf als doel te stellen om in de top tien te eindigen.

De afgelopen week was een wisselvallige week voor wat betreft het weer. Hopelijk schijnt morgen de zon volop. Het is weekend en morgenmiddag ga ik weer even surfen en fietsen. Daarna bedje, parasol, biertje, zee, muziek, tukkie, hapje eten gewoonweg chillen op de Antillen.

Ik wens een ieder een fijn weekend en danki voor de lieve mails en berichten. Kan ik natuurlijk erg waarderen.

Stefan

• 11 Maart 2012 - 10:27

Tom V. Oijen:

Mooi verslag Stefan en kickuh foto's!

Succes en geniet er van.

Gr. Tom

• 14 Maart 2012 - 06:40

Kees A:

Goed verslag Stefan, werken, ontspannen en filosofisch nadenken, leest lekker weg.
    Leuke foto's.
    groetjes Kees

• 15 Maart 2012 - 07:57

Pa En Ma:

mooi berichtje weer,als je de fotos ziet krijgen wij ook zin in mooi weer,geniet er lekker van,en werk ze.

• 13 April 2012 - 08:44

Piet:

Mooi verslag weer Stefan, leest lekker weg en mooie foto's.

Gr. uit Oosterhout