Carpe Diem.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stefan Pol - WaarBenJij.nu Carpe Diem.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van stefan Pol - WaarBenJij.nu

Carpe Diem..

Door: svandepolsxm

Blijf op de hoogte en volg stefan

16 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Bon Dias lieve mensen.
Wat waren we dicht bij een Elfstedentocht. Nederland bedolven onder een winterse deken van kou, erwtensoep, schrobbelaar, ‘unox’ mutsen en klapschaatsen. Temperatuur verschil ten opzichte van Nederland Sint Maarten was op het piekmoment 58 graden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de temperatuur boven het nulpunt 28 graden. Gedurende de aankomende periode gaat de temperatuur hier wat stijgen en worden de dagen iets langer. Het is vooral in de middag te merken dat het warmer is geworden. Ik vind het zelf prettig om in de warmte te zijn. Het is goed voor mijn lijf dit is te merken aan mijn energielevel en herstel na pittige trainingen.

De afgelopen weken drukke periode gehad op mijn werk. Projecten die maar doorlopen in combinatie met ad hoc zaken. Ik kan niet teveel vertellen over mijn werk, maar heb in één van mijn eerste reisverslagen verteld over nieuwswebsites van Sint Maarten. Voor de geïnteresseerde valt hier tussen de regels door veel te lezen en te zien.

Het prettige van een drukke werkdag op Sint Maarten is dat een verkoelende plons na een dag werken veel goeds doet. Zodra de voetjes het zeewater zien en ruiken stroomt een prettige gevoel door mijn lijf. Na een volledige plons is de harde schijf weer gereset.

Het leuke van een langere periode werken op een klein eiland als Sint Maarten is dat de mensen je gaan herkennen. Het onderscheid tussen toerist en lokaal wordt gezien en onderkend. Voor mezelf is het gevoel als toerist verdwenen maar heerst natuurlijk het vakantiegevoel in de vrije tijd.

De vrije tijd besteding is hier erg goed. De weekenden bestaan uit sporten, strand zee en zo nu en dan het bezoeken van een barretje, disco of lokaal strandtentje.

Afgelopen weekend heb ik met een collega een rondje gefietst over het mooie eiland. Het voordeel is dat je met de fiets op plekken kan komen, welke voor auto’s niet toegankelijk zijn. Het landschap van Sint Maarten is ruw. Een rondje eiland is 2,5 uur fietsen met 750 hoogtemeters (voor de kenners). Ga je van de geijkte paden af en door de bergen komt de teller als snel op 1250 hoogtemeters. Mooie fietsomstandigheden laten we maar zeggen. Het eiland is voorzien van twee atletiekbanen. Op de Franse en Nederlandse kant. Allebei op 15 minuten rijden van ons appartement complex. Als Lotte hier eind Maart naar toe zal komen kan ze daar haar trainingen afwerken onder een warm caribisch zonnetje. Verder zijn er gastabonnementen voor een luxe fitnessschool waar we prettig kunnen sporten en is er veel water om in te zwemmen. Mensen die me kennen weten dat ik niet stil kan zitten en me dus wel kan vermaken onder deze sport omstandigheden. Een prettige leuke bijkomstigheid is dat een collega een fanatiek schaatser is. Op deze manier kunnen we elkaar motiveren.

'Ons appartement complex is beveiligd met een centrale toegangspoort. Deze is elektronisch en gaat open met een sleutel voorzien van een code. Tijdens ons verblijf is de poort nog geen enkele keer dicht geweest ivm een storing. Gisteravond waren ze de poort aan het repareren. Zonder te communiceren werd de poort gesloten en werden we in de ochtend verrast met een gesloten poort. Niemand wist de code. Een typisch voorval van een caribisch moment.Uiteindelijk werd het probleem opgelost. Wel lastig als dat tijdens een piketdienst (oproepdienst) gebeurd terwijl je omgehangen het terrein wilt verlaten. Uiteraard hebben we middelen om een poortje omver te blazen maar daar zit in de vroege ochtend niemand op te wachten.

'Voor de vroegere trouwe fans.De laatste aflevering van Bassie & Adriaan en de reis vol verrassingen speelt zich af op Sint Maarten. De boeven hebben in Nederland een inbraak gepleegd en kunnen dus in het buitenland niet gearresteerd worden. Bassie en Adriaan lokken hen echter van het Franse naar het Nederlandse deel van het eiland, zodat ze alsnog gevangen genomen kunnen worden. Deze constructie is in werkelijkheid ook getracht met de Heineken-ontvoerders in de jaren 80. Hierdoor zal Willem Holleeder een bijzondere band hebben met het eiland. Het gerucht gaat dat Willem naar het eiland toe zal komen….'

Saba ligt 30 kilometer ten zuidwesten van Sint Maarten. Het is ongeveer 4,5 kilometer in doorsnee, en de oppervlakte is 13 km². Saba bestaat uit een slapende vulkaan met vier lavakoepels. De hellingen lopen steil af naar zee, en de kust is rotsachtig. De vulkaan Mount Scenery is met zijn 877 meter het hoogste punt van Nederland én van het gehele Koninkrijk der Nederlanden. In maart ga ik Saba bezoeken voor een paar nachten. Het eiland wordt plaatselijk The Unspoiled Queen genoemd. De onderwaterwereld staat in de top 5 van mooiste duikplekken.

Wat is nu eigenlijk de Antilliaanse cultuur?. De Antilliaanse cultuur, en dus eigenlijk de creoolse cultuur, verschilt zeer van de Nederlandse. Op de grotere eilanden is Nederlands een goed ingeburgerde taal, maar Papiamento is de ware spreektaal die op straat wordt gebezigd vooral in Curaçao. Op Sint Maarten is Engels de spreektaal. De rustgevende gemoedstoestand die bijna erfelijk lijkt bij Antillianen, Surinamers en andere Caribische culturen, botst vaak hevig met de stipte, kordate cultuur van het westen en dus ook Nederland. Daardoor ontstaat een beeld van luie eilandbewoners, en hoewel dit beeld voor sommigen klopt kun je het de Antillianen moeilijk kwalijk nemen. Naast dat het tropische klimaat een ‘kalme’ samenleving verreist, is collectivisme ook een oorzaak. Nederland is een van de meest individualistische landen op aarde, waar mensen geschat worden op hun prestaties en niet op hun sociale positie en vrienden/familiekring. Dit is wel van toepassing in collectivistische culturen waar men elkaar helpt vanwege de banden die gedeeld worden. Families zijn op de Antillen veel hechter, en hoewel Nederland ook familiewaarden kent, hebben wij de familienormen min of meer geïsoleerd of zelfs onwenselijk gemaakt. Bijvoorbeeld, wanneer een oom in een positie verkeert dat hij jou kan voortrekken voor een bepaalde baan, wordt dat sociaal niet geaccepteerd en daarom vaak stiekem gedaan. Op de Antillen gebeurt het echter veel meer vanwege het collectivisme. Antillianen leven hoofdzakelijk van dag toch dag. Carp Diem….Vooruit plannen en denken wordt minder vaak gedaan.

Als het allemaal mee zit ben ik aankomend weekend en maandag vrij. De bedoeling is om met een groepje te gaan fietsen op zaterdag en zondag. Wellicht weer net als afgelopen zondag met een lokaal wielerclubje. Ik val wel op als blanke tussen gesoigneerde Antilliaanse wielrenners. Maandag ga ik naar Oyster Bay om een dagje te surfen. Verder wordt het weer ongetwijfeld chillen op de Antillen en de accu weer opladen voor een nieuwe werkweek.

Stefan

• 22 Februari 2012 - 11:10

Piet:

Hoi Stefan,
    weer een mooi stuk om te lezen en te zien hoe jij daar je dagen vult. Lukt aardig zo te lezen, met heerlijke temperaturen op je eiland. Blijf je verslagen met plezier lezen. Groeten vanuit Oosterhout

• 24 Februari 2012 - 10:25

Kees A.:

Hoi Stefan, goed bezig man. Lekker sporten en werken. Mooie cultuur hè, tovert ook wel eens een glimlach op je gezicht. Carnaval ook overleefd? Veel plezier dit weekend en geniet ervan. groetjes.

• 29 Februari 2012 - 19:03

Tim Gerritsen:

Hoi Stefan,
    mooi je verhalen. Het ziet er goed uit daar, mooi weer. Beter als hier.
    Ik heb vorige week gezitskied met de Stichting Wintersport Gehandicapten in Italie. Was prachtig. Groetjes

• 02 Maart 2012 - 00:41

Stefan:

Ha Tim.

Leuk man om van jou een reactie te zien op deze weblog. Ik hoorde dat je inderdaad elk jaar fanatiek aan het skieeen bent gaaf. Blijft een leuke vrije tijdsbesteding. Hier schijnt altijd het zonnetje maar een echte winter is natuurlijk ook wel gaaf. Geniet nog maar lekker na van je vakantie...

vriendelijke groet Stefan